De vereniging 
 
Adres
Buurtbus Vereniging Zwaanshoek
Stalling
Wilhelminalaan 2
2121 GM  Bennebroek
    Contact
Contact opnemen met de vereniging kan:
 •  telefonisch (Werving): 0650264931
 •  via e-mail: bvzbestuur@gmail.com



Historie
buurtbus 1982 In juni 1977 kwam het Ministerie van Verkeer en Waterstaat met het plan om kleine bussen te laten rijden in streken waar te weinig reizigers zijn om er grote bussen rendabel te laten rijden. In dit landelijke proefproject werd de "buurtbus" als nieuwe vorm van openbaar vervoer aan de bestaande toegevoegd.
 
Op 22 oktober 1979 werd het buurtbusproject Zwaanshoek/Lisserbroek gestart, en vrijwel tezelfdertijd buurtbusprojecten in Zeevang en Opmeer. Doel was een snelle en succesvolle introductie van buurtbussen. Onze buurtbus verbond in eerste instantie op maandag, dinsdag en vrijdag de dorpskernen Zwaanshoek en Lisserbroek met Hoofddorp en Lisse. Op woensdag en donderdag reed de bus een heel andere route: Lisserbroek-Buitenkaag (Kaagdorp) met Lisse als eindpunt, dus op die dagen was Zwaanshoek verstoken van een buurtbus. Al in december 1979 werd de route Zwaanshoek-Lisserbroek uitgebreid tot Bennebroek.
 
Rond 1981 kregen Lisserbroek en Buitenkaag een eigen buurtbus en reed onze buurtbus voortaan dagelijks op Bennebroek, Zwaanshoek, Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Vanwege een te gering aantal passagiers kwam later de tak naar Nieuw-Vennep te vervallen, waardoor een frequentere verbinding met Hoofddorp kon worden gerealiseerd. Een proef met extra ritten op koopavonden naar Hoofddorp werd vanwege te geringe belangstelling na enkele maanden beëindigd.
 
In het begin werden vooral vrijwilligers gerekruteerd uit Zwaanshoek, Lisserbroek en De Kaag. Dat waren er toen ruim 40. Rijtijden waren "echte" chauffeursdiensten: de eerste dienst begon al om 06:50 uur, de laatste eindigde om 20:00 uur, en op koopavonden in Hoofddorp zelfs om 21:15 uur.
 
Alles gebeurde onder verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten. Zij wezen een buurtbuscoördinator aan, die op zijn beurt een buurtbuscomité samenstelde. In dit comité waren vervoersmaatschappij, Rijksverkeersinspectie, gemeente en dorpskern vertegenwoordigd. Het hele project werd gefinancierd door de Rijksoverheid.
 
Op wens van zowel de provincie Noord-Holland als het toenmalige Centraal Nederland om een en ander te formaliseren werd het buurtbusproject op 26 juli 1993 omgezet in een vereniging. In de oprichtingsakte en statuten werden de kernen Zwaanshoek en Bennebroek expliciet genoemd bij het doel van de vereniging. Alle chauffeurs werden vrijwilliger-lid van de vereniging en de persoonlijke aansprakelijkheid tijdens de dienstuitvoering verschoof naar een verenigingsaansprakelijkheid. In deze nieuwe vorm werd ook de naar de gemeente overgedragen financieringsplicht gewaarborgd. De in 1993 ontstane situatie bestaat nog steeds, alleen ligt de financieringsplicht nu bij de Vervoerregio Amsterdam.
 
Gedurende 30 jaar hebben twee van de oudgedienden van de buurtbus en oprichters van de vereniging, mevrouw Huurman - van Tol (†) en haar zoon Leo Huurman, beiden uit Zwaanshoek, zich ingezet voor de buurtbus. Op 1 augustus 2009 zijn hun taken overgenomen door een volledig nieuw bestuur en werden zij benoemd tot erelid van de Buurtbus Vereniging Zwaanshoek. Ook een aantal oud-chauffeurs kan bogen op een zeer lange staat van dienst.
 
In de loop der jaren heeft de buurtbus zijn bestaansrecht ruimschoots bewezen: gemiddeld maken nu rond de 1500 passagiers per maand er gebruik van.

Exploitatie
achter het stuur Zoals bij alle buurtbussen zijn ook de (ruim 20) chauffeurs van onze buurtbus - mannen zowel als vrouwen - vrijwilliger. Ook alle bestuursleden zijn vrijwilliger. Alle vrijwilligers hebben zo hun eigen redenen waarom ze dit werk doen, maar bij allemaal staat toch het aspect van maatschappelijke dienstverlening voorop.
 
Voor de bekostiging van de exploitatie van de buurtbus ontvangt de vereniging subsidie van de gemeente Haarlemmermeer en de Vervoerregio Amsterdam.
 
De bus waarmee wordt gereden is eigendom van en wordt onderhouden door Connexxion. Alleen wat klein onderhoud (lampjes vervangen, bus laten wassen) wordt door enkele vrijwilligers zelf gedaan.
 
Hebt u vrije tijd over, bent u minimaal twee jaar in het bezit van rijbewijs B, en lijkt het u ook wel wat om met een buurtbus te gaan rijden? Leest u dan eens verder op de "Vrijwilligers" pagina. Misschien kunnen we u dan als onze volgende nieuwe collega-vrijwilliger verwelkomen.