Buurtbus: afhankelijk van vrijwilligers 
 
Waarom vrijwilligers?
Kleinschalig openbaar vervoer zoals een buurtbus draait nooit kostendekkend. Het is dan ook voor het overgrote deel afhankelijk van subsidies. Maar zelfs dan zou het onbetaalbaar zijn als er met beroepskrachten zou worden gewerkt. Daarom is dit soort vervoer afhankelijk van vrijwilligers. Onze vereniging is geen uitzondering op die regel.
 
De vrijwilligers die de buurtbus rijden doen dit geheel belangeloos en zien het als een vorm van maatschappelijke dienstverlening. Daarnaast vinden zij het rijden met de - mooie en comfortabele - buurtbus leuk voor de afwisseling en ontstaan er plezierige contacten met de veelal regelmatige reizigers.
 

Chauffeurs
achter het stuur Vrijwillig betekent niet vrijblijvend. Onze chauffeurs dienen zich, i.v.m. wettelijke bepalingen en verzekeringen, aan een aantal regels te houden. Die beschermen zowel de chauffeurs als het bestuur als het gaat om (wettelijke) aansprakelijkheid. Van onze chauffeurs wordt ook verwacht dat zij zich klantvriendelijk opstellen; dit geldt met name ook voor de rijstijl.
 
Een aspirant-vrijwilliger maakt eerst een proefrit onder toezicht van een van de bestuursleden. Daarna wordt in overleg besloten of het werk de betrokkene aanspreekt en of hij/zij hiervoor geschikt wordt geacht. Daarna volgt nog een medische keuring. Aanname als nieuwe chauffeur is pas definitief na het ondertekenen van een document waarin genoemde regels zijn opgenomen.
 
Vrijwilligers bij de Buurtbus Vereniging Zwaanshoek vallen onder de uitgebreide vrijwilligersverzekering van de gemeente Haarlemmermeer. Alle vrijwilligers zijn ook automatisch lid van de vereniging en hebben dus stemrecht in de ledenvergaderingen.
 
Het bestuur biedt de chauffeurs alle begeleiding en wil benadrukken dat een vrijwilliger rijdt wanneer hij/zij dat wil. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er een dienstrooster moet zijn: zonder dat is er immers geen vaste dienstregeling mogelijk. Elke chauffeur rijdt in principe diensten van 3 uur - dat is 3 keer heen en terug naar Hoofddorp. De meeste chauffeurs draaien diensten op vaste tijden, maar sommigen geven de voorkeur aan "losse" diensten, in overleg met de coördinator.
 
De chauffeurs verkopen vervoerbewijzen, houden rittenstaten bij en zorgen dat het interieur op orde blijft.
 
Voor het reizen tussen het huisadres en de beginplaats van de dienst krijgt een chauffeur een vaste kilometervergoeding. Om de kosten binnen de perken te houden wordt wel van de chauffeurs gevraagd om waar mogelijk een deel van dit traject als passagier van de buurtbus af te leggen.

Interesse?
Hebt u vrije tijd over en hebt u interesse om die nuttig te maken door ook als vrijwilliger-chauffeur op onze buurtbus te gaan rijden? Stuur dan een e-mail naar bvzbestuur@gmail.com.